امريكا والقارة العجوز بقلم جيهان جبر

أمريكا دولة ليست لها تاريخ اوحضارة .. عمرها 250 سنة ..مجموعة من النصارى البروتستانت والخارجين عن القانون والهاربين من اضطهاد الكاثوليك فى أوروبا وألمانيا وفرنسا عبروا المحيط الهندى بحثاٌ عن الرزق والامان ..نزلوا على أرض جديدة مسكونة من شعب قديم ضخم يعرف بالهنود الحمر شعب عايش مبسوط بأمان الله مستوطن من آلاف السنين..السؤال..ماذا فعل البروتستانت الهاربين من ظلم الكاثوليك بهذه الارض ؟؟
قرروا يحتلوا الارض الجديدة ..طيب والشعب الغلبان ده هيروح فين ..مش مهم ..لاتقل لى شعب.. لا تقل لى حق.. لا تقل لى دين..فالبقاء للآظلم والآشرس والاقوى..
بدأت سلسلة من المجازر الدموية والابادة الجماعية لم يشهد لها العالم مثيل مفيش فرق بين مدنى ومحارب طفل وعجوز فالمسألة اصحبت حياة او موت أكون أو لاأكون مفيش رحمة ابادة للشجر والحجر سياسة امريكا اللعب بالآرض المحروقة وقتها كن تعداد الهنود الحمر 50 مليون وبعض التقديرات 100 مليون وبعد وصول الهاربين البروتستانت اصبح عددهم 2 مليون ..
حتى يظهر الآمريكان فى صورة نضيفة امام العالم صوروا الهندى الاحمر أنه ارهابى متوحش ..مجرم..دموى..عايز يقتل ويحارب الآمريكانى النضيف الكيوت المتحضر اللى عايز الخير والحرية للعالم كله ..أذن لا مانع من ابادة 40 مليون هندى لكى يعيش مليون على الحرية والديقراطية
أمريكا دولة قامت على الاستعباد والقتل بلا تمن ولا حق رسخت افكار هدامة وعنصرية فى نفوس الامريكان انت أسود وأنا ابيض اذن انت عبد عندى مالكش حق باى شىء .اشتغل السود كالعبيد فى الزراعة والمبانى والنظافة والحمامات والشوارع .أشتغلوا كالعبيد لتقوم أمريكا دولة الحرية والديقراطية
هل تاريخ امريكا القديم يختلف كثيرا عن واقع أمريكا الحديث.. لا اعتقد ..نفس الجرائم والانتهاكات والافتراءات ..ورآت أمريكا أن تتوج سلسلة جرائمها بضرب اقليم كوسوفا باليورلنيوم المشع ..وسيظل اليورانيوم بأرض كوسوفا مليار عام أن كان فى العمر مليار عام ..

طوبيا اكسبريس
اظهر المزيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

زر الذهاب إلى الأعلى